social-mediaSocial media zijn een extra kanaal voor ondernemers voor promotie. Mond-tot-mondreclame was altijd al de beste weg naar nieuwe opdrachten of meer verkoop, zeker voor kleine ondernemers. Social media geven daaraan een nieuwe dimensie. Via het internet bereik je sneller én meer mensen. Goede informatie geven of een goede promotie bedenken voor het internet kost weliswaar tijd, maar niet zoveel tijd als een ‘live’ netwerkgesprek. Zo kun je snel de juiste prospect bereiken en daar dan je kostbare tijd aan besteden.

Olievlekwerking via social media

Concreet voorbeeld? Je zit op LinkedIn en hebt daar ongeveer 100 contacten. Via een update in je eigen profiel laat je weten dat je zojuist met veel plezier een workshop teambuilding hebt gegeven aan acht leden van een managementteam. Het resultaat was dat alle deelnemers blij verrast waren met de openheid en veiligheid die er was en dat ze met hernieuwde moed en vertrouwen de voornemens gaan uitvoeren die ze die middag geformuleerd hebben.

100 contacten kunnen lezen dat jij die kwaliteiten in huis hebt en wie weet benaderen ze je een keer als zij, of hun contacten, iemand nodig hebben voor teambuilding.

Social media zorgen voor exposure. Moest je vroeger je folder bij iemand in de bus gooien of in zijn hand duwen, tegenwoordig gooi je je melding op het internet via social media en de hele wereld kan het zien.

Maar…. zien ze je wel?

Contacten zijn de sleutel tot grotere zichtbaarheid. Hoe meer contacten, hoe groter het netwerk, hoe uitgebreider de werking van de internetolievlek. Goede doelen en ook protesten tegen onrecht maken steeds vaker gebruik van social media, juist vanwege die olievlekkracht.

Kies de juiste social media

De kunst is om op de juiste manier gebruik te maken van de social media.
Hyves is vooral een Nederlands netwerk voor de gezelligheid, dat de laatste tijd minder in trek is.
LinkedIn is een wereldwijd zakelijk netwerk, wat vooral in Nederland populair is.
Op Facebook deel je met je vrienden en je zakelijke relaties wat jij belangrijk vindt – dat is ook een netwerk dat veel voor acties wordt gebruikt.
Op Twitter geef je commentaar op jouw nieuws, zakelijk of persoonlijk. Tegenwoordig weet je via Twitter meestal sneller wat bijvoorbeeld de oorzaak van een stroomstoring is dan via het reguliere nieuws.
Google+ is soortegelijk aan Facebook, vorig jaar gelanceerd en nog in opkomst.
Er zijn nog legio social media, maar bovenstaande zijn het meest bekend in Nederland.

Denk na over je profilering

Via het internet een nieuwe baan vinden, je nieuwe vriend ontmoeten of een nieuwe opdracht scoren. Dat is inmiddels heel gewoon. Het is wel belangrijk goed na te denken over je profilering via het internet – je website of social media. Wat wil je vertellen en hoe presenteer je dat? Hoeveel tijd wil je eraan besteden en in hoeverre is jouw doelgroep actief op het internet? Welke tips en informatie geef je gratis weg en waarmee wil je wat verdienen?

Profilering van je eigen zaak via het internet is niet meer weg te denken uit de marketingmix. De wijze waarop is belangrijk. Een goed op elkaar afgestemde mix van b.v. een website en een Facebook Zakelijk account, allen passend bij wat je al aan huisstijl hebt, kan jouw uitstraling behoorlijk verbeteren.

Kijk om je heen bij de wat grotere organisaties, die hebben meestal al geïnvesteerd in het nadenken daarover. Steal shamelessly is dan ons motto. Hoe doen zij dat? Wat kun je daarvan leren? Wat past bij jou? En vervolgens, hoe ga jij het dan voor jezelf invullen?

De Websitewinkel kan je daarbij ondersteunen.

Lees ook onze tips over marketing & communicatie.