Nog niet zo lang geleden was het er allemaal nog niet, die social media waarmee wij nu dagelijks bezig zijn, die de media, de politiek, de opinievorming en jouw koopgedrag beïnvloeden. De oorsprong van onze huidige digitale netwerken liggen bij Myspace (2003), LinkedIn (2003) en Hyves (2004).

Maar in februari 2004 is het pas echt begonnen met de lancering van Facebook. Daarna volgden YouTube (2005) en Twitter (2006) snel. Nu kunnen we ons de wereld niet meer voorstellen zonder al deze digitale netwerken. Niet alleen voor onze digitale sociale contacten, maar ook voor het zoeken en vinden van informatie. Op grote schaal wordt er kennis gedeeld, Twitter is een goed voorbeeld waar je rechtstreeks je vraag kan stellen aan een enorme pool van specialisten. Niet eerder was kennis zo snel beschikbaar.

Facebook veranderde het social media landschap

Facebook heeft vanaf 2004 de toon gezet. Een sociaal netwerk waarbij je kon zien wat je vrienden bezig hield. Elk moment van de dag – ook al was je niet in hun buurt – kon je jouw belevenissen met elkaar delen. Al heel snel kwam daar de ‘like’, het equivalent van ‘dat is gaaf’, ‘wat een mooie foto’, ‘wat zie je er goed uit vandaag’ etc. Het Facebook netwerk groeide explosief. Dat trok aandacht. Binnen tien jaar na de start van Facebook volgden een groot aantal soortgelijke netwerken: Pinterest, Google+, Instagram, Snapchat en Tumblr. Elk met een eigen doel of presentatievorm.

Social media marketing

Vandaag de dag zijn social media een onmisbare zakelijke marketingtool. Het wordt gebruikt om je bedrijf (groot, MKB of klein) neer te zetten in de markt, een merk vorm te geven, gelijkgestemden te vinden en om in contact te komen en blijven met je (potentiële) klanten. Op elk bedrijfsgebied kun je social media inzetten met de juiste strategie en communicatiecampagnes. Social media marketing is een vak op zich. Maar zeker de moeite van het proberen waard.

Deze prachtige infografic van MediaVision laat de ontwikkeling van social media zien van 2004 t/m 2014.
history-social-media-2004-2014

De Websitewinkel biedt ondersteuning bij social media marketing. Met een communicatieplan, tekst & beeld en het uitvoeren van je marketingacties op social media. Wil je het graag zelf (deels) onder de knie krijgen, dan boek je VIP websupport. Elke tussenvorm is ook denkbaar: bijvoorbeeld wij helpen je plannen en goede acties verzinnen, jij voert ze uit.
Neem voor meer informatie contact met ons op.

Social Media Communicatieplan

Social Media Communicatieplan

Meer resultaat behalen met social media? Wij helpen je met een communicatieplan, tekst, beeld, uitvoering en ook workshops!
Social Media Communicatieplan