doelwitIs het jou al eens opgevallen, dat je zoekresultaten sinds enige tijd niet altijd letterlijk overeenkomen met je zoekopdracht? Dat je bijvoorbeeld ‘laarzen’ hebt ingetikt, en ook resultaten te zien krijgt met ‘schoenen’? De kans is groot dat je dat vaker gaat zien. Want Google’s werkwijze is weer veranderd. Sinds een tijdje kijkt de zoekmachine breder dan voorheen. Niet alleen exacte matches worden getoond, maar ook matches met synoniemen.

Dit heeft natuurlijk consequenties voor je SEO-redactie (= redactie die je inzet om je pagina’s zo goed mogelijk vindbaar te maken voor jouw klanten). We praten je bij in dit blog.

 

bnolletjes

Google heeft weer iets nieuws bedacht

De wereld staat niet stil, en Google al helemaal niet. Google werkt er voortdurend aan zijn gebruikers zo goed mogelijk te helpen bij hun zoektocht naar informatie. Hoe? Door mensen de websites te laten zien, die voor hen het interessantste zijn. Voor zover Google dat kan beoordelen dan. Dat laatste is continue in ontwikkeling.

 

bolletje

Eerst: 1 zoekterm

Tot voor kort was het voor een optimale plaats in de zoekresultaten van groot belang om per pagina 1, herhaal: 1, specifieke zoekterm te gebruiken. Bij de ene pagina gebruikte je bijvoorbeeld: warme bakker. Een andere pagina ging over verse broodjes en een derde over speciale taarten. Elke zoekterm moest je in zijn geheel op een leesbare manier verwerken in de tekst van die pagina. Dat kon een heel gepuzzel zijn, zeker bij langere zoektermen.

 

nog meer bolletjes

Nu: 1 onderwerp

Met slechts 1 zoekterm per pagina, werd je gedwongen voor ieder apart onderwerp een aparte pagina in te richten. Dat blijft zo, en dat is maar goed ook. Die manier van werken zorgt namelijk voor een duidelijke structuur van je website. En dat zorgt er voor dat je klanten gemakkelijk hun weg kunnen vinden op je site naar de informatie die voor hen van belang is. Dat is en blijft cruciaal. Maar je kunt een pagina nu wel iets breder redigeren. In plaats van uit te gaan van 1 zoekterm, schrijf je nu over 1 onderwerp. Dit betekent dat je losser met je zoekterm kunt omspringen en synoniemen gebruiken. Dat maakt schrijven en redigeren een stuk natuurlijker.

 

bolletjes

Yoast’s groene licht

Google’s nieuwe manier van beoordelen maakt het lastiger voor je om te beoordelen of je pagina geoptimaliseerd is voor Google. Tot voor kort kon je dit uitstekend testen en verbeteren met de populaire plug-in Yoast SEO. Inmiddels gaat deze plug-in er net als Google van uit, dat je synoniemen gebruikt. Je hoeft daardoor de zoekterm minder vaak te gebruiken om groen licht te krijgen van de plug-in dan voorheen. Ook geeft de plug-in je praktische feedback op de manier waarop je je pagina hebt geoptimaliseerd, en dat is een handig hulpmiddel. Maar wanneer je wilt weten hoe je zoekterm presteert samen met de synoniemen die je gebruikt, stuit je op een probleem.

 

bolletjes

Synoniemen in de praktijk

Yoast heeft een premiumversie ontwikkeld waarmee je je pagina voor twee zoektermen kunt optimaliseren, zodat je kunt zien of je ook op je synoniem goed scoort. Deze versie zijn we aan het testen, maar tot nu toe hebben we gemengde gevoelens. Op zich werkt het wel: je kunt een tekst redigeren en testen op twee termen. Maar hoe zit dat met het gebruik van meerdere synoniemen? Zou het niet zo moeten zijn dat alle termen samen tot 1 resultaat leiden? Je zoekterm losser hanteren (met/zonder stopwoord bijvoorbeeld) werkt in de plug-in ook niet goed: niet in de gratis versie, maar ook niet in de premiumversie. Eigenlijk vinden we dat de plug-in (nog) geen goed antwoord heeft op de toepassing van synoniemen.

 

box1

Ons advies

Laat je niet gek maken! Ja, er zijn onduidelijkheden. Maar die worden vanzelf opgehelderd, en wij houden je natuurlijk op de hoogte. Blijf voorlopig gewoon de gratis plug-in van Yoast gebruiken. Optimaliseer hiermee je pagina voor 1 zoekterm. Gebruik je gezonde verstand om ook synoniemen te gebruiken.

Yoast premium

Heb je een onderwerp waarvan je weet dat mensen er op twee manieren naar zoeken? Een onderwerp waarover je voorheen een Salomons oordeel moest vellen tussen twee zoektermen? Overweeg dan de premium plug-in om je pagina voor beide termen te optimaliseren. Of, nogmaals, gebruik je gezonde verstand en de volgende richtlijn:

 

nog meer bolletjes

Schrijf lange, inhoudelijke teksten

Lange teksten zijn en blijven een pre, om niet te zeggen een must voor iedereen die zo hoog mogelijk wil scoren. Voorheen waren 200 woorden het absolute minimum, nu is dat 300. En langer mag zeker ook. Let wel op, dat je teksten goed zijn. Goed geschreven, logisch opgebouwd, en interessant voor je publiek (en dat is niet hetzelfde als interessant vanuit jouw ogen – wat je klanten willen weten is niet perse dat wat jij het liefste wilt vertellen). In dit blog vind je tips die je op weg helpen.

Ik wil advies / hulp bij SEO
Wil je hulp om je website vindbaar te maken? De Websitewinkel kan je website qua SEO analyseren en teksten optimaliseren.
Ik wil advies / hulp bij SEO