lokaal-zoeken‘Hoe zorg ik er voor dat klanten uit mijn regio mijn bedrijf goed vinden?’ Als jij je dit afvraagt, dan is dit blog voor jou. We leggen je uit hoe je er voor kunt zorgen, dat klanten die in jouw regio naar jouw dienst/product zoeken, jouw bedrijf beter kunnen vinden. 6 praktische tips helpen je meteen op weg.

bnolletjes

Gevonden worden op regio of plaats = local search

Stel, je woont in Dordrecht en je wilt online een pizza bestellen. Heeft het dan zin om alle bezorgpizzeria’s van Nederland te vinden? Nee, natuurlijk niet: je zoekt een pizzeria die dicht bij jou in de buurt zit zodat je weet dat hij: a) bij jou kan bezorgen en b) dat je pizza nog warm is als hij hem krijgt. Een ander voorbeeld: je wilt een weekendje naar Parijs. Zoek je dan alle appartementen in Frankrijk? Nee, je zoekt alleen in Parijs. Misschien zoek je zelfs specifiek in de wijk Montmartre, of iets dichtbij het Louvre. Kortom, je ‘searcht’ lokaal. Vandaar de term local search.

bnolletjes

Moet jij iets met local search?

Komen jouw klanten uit heel Nederland? Komen ze naar je toe omdat wat jij biedt aan hun wensen voldoet zonder dat voor hen meetelt waar je bedrijf zit? Dan is hoog scoren in Local Search niet belangrijk voor jou. Heb je zowel lokale klanten, als klanten van elders? Dan kan Local Search belangrijk zijn. Er zijn immers altijd mensen die wanneer ze de keus hebben, het liefste kiezen voor een bedrijf dat bij hen in de buurt zit. Komen jouw klanten bijna allemaal uit je regio, of zou je dat willen? Dan is Local Search voor jou echt een must.

bnolletjes

Local SEO

Laten we nog even teruggaan naar de pizzeria in Dordrecht. Stel, dat dit onze pizzeria is. We noemen onze pizzeria Ciao, en we zitten op een centrale locatie in Dordrecht. Hoe zorgen we er voor, dat mensen in Dordrecht onze pizzeria vinden als ze online een pizza willen bestellen? Natuurlijk moeten we alle normale dingen doen die voor optimale vindbaarheid belangrijk zijn (goede teksten, een snelle, responsive website, de juiste zoekwoorden instellen, enzovoort.) Naast de gewone acties die de vindbaarheid van onze pizzeria verbeteren kunnen we nog een aantal extra dingen doen om Google in te peperen dat Ciao een lokaal bedrijf is. Dat is Local SEO. We noemen hieronder 6 actiepunten voor local SEO.

bnolletjes

6 actiepunten voor Local SEO:

  • Gebruik je plaatsnaam in je belangrijkste paginatitels.

  • Vermeld je volledige contactgegevens prominent op je homepagina en op alle andere belangrijke pagina’s: adres, telefoonnummer, e-mailadres. (Dus niet in de footer, maar echt op je pagina).
  • Besteed extra aandacht aan je contactpagina: Natuurlijk vermeld je ook hier al je contactgegevens. Zet ook Google Maps op je contactpagina, met het adres van je bedrijf.
  • Start je een nieuw bedrijf dat zich richt op klanten uit de buurt? Of heb je een lokaal bedrijf en overweeg je een andere bedrijfsnaam? Neem je plaatsnaam dan op in je bedrijfsnaam.
  • Noem je locatie ook in je blogs.

  • Wees consistent in al je online communicatie. Dit is altijd van belang, maar in het geval van een lokaal bedrijf is het belangrijk dat je overal die plaatsnaam vermeld – en overal op dezelfde manier.

We hopen dat dit blog je op weg helpt met local seo en wensen je heel veel succes met het toepassen van de tips!

nog meer bolletjes

Meer tips voor het verbeteren van je vindbaarheid

Op de pagina SEO van onze website vind je alle basisinformatie over het verbeteren van de vindbaarheid van websites. En in deze blogs vind je handige tips:

Ik wil een beter vindbare website
Wil je hulp of advies op maat bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website?

Neem contact met ons op voor een afspraak; we helpen je graag verder.

Ik wil een beter vindbare website