facebook verandert regelsEr is in de media veel te doen over de nieuwe gebruikersvoorwaarden van Facebook. Zo veel, dat de invoerdatum van 1 januari stilletjes is opgeschoven naar 30 januari. Facebook heeft al zijn gebruikers een mail gestuurd over de veranderingen, maar weinig mensen hebben tijd en zin om alle kleine lettertjes door te nemen. Maar iedereen die Facebook na 30 januari nog gebruikt, stemt automatisch in met de nieuwe voorwaarden. Of je ze nu gelezen hebt of niet. Dus dat hebben wij voor je gedaan, zodat je weet waar je mee instemt.

Facebook gratis? Niet echt

Echt heel veel nieuws is er niet, maar Facebook heeft de voorwaarden wel een stuk helderder gemaakt. Leesbaarder, overzichtelijker en korter. Hierdoor is een stuk duidelijker wat ze doen: gegevens verzamelen, gegevens verzamelen, gegevens verzamelen. Dat is nu eenmaal de manier waarop ze geld verdienen. Gebruikers van Facebook betalen immers niets, en laten we wel zijn: geen enkele dienst is echt gratis.

box6Je invloed op je privacy is beperkt

Via je privacyinstellingen heb je er zelf invloed op wie jouw informatie ziet, en wie er iets op je tijdlijn kan plaatsen. Het is dus goed om hier over na te denken en je instellingen zonodig aan te passen. Dit heeft Facebook gemakkelijker gemaakt door de privacyvoorwaarden een duidelijkere plek te geven en ze toegankelijker te omschrijven. Overigens zonder er inhoudelijk echt iets aan te veranderen.
Als jij een bericht alleen met je vrienden deelt, is het niet openbaar. Maar wanneer een van je vrienden het bericht ook deelt en dat wel openbaar doet, wordt jouw bericht toch openbaar. Het wordt dan zelfs geïndexeerd door zoekmachines zoals Google. Ook als jij reageert op het (openbare) bericht van een ander is jouw reactie openbaar, ongeacht je privacyinstellingen. Sowieso ziet Facebook alles dat je doet, hoe je je privacyinstellingen ook dichttimmert. Het blijft dus van belang je hoofd er bij te houden.

bolletjeFacebook kijkt over je schouder mee

Alles dat jij op Facebook zet, wordt door Facebook bijgehouden. En ook wanneer iemand anders iets over je plaatst of je tagt in een foto of bericht. Ook alles dat je doet via Facebook apps wordt verzameld. Het bedrijf houdt ook bij hoe je je apparaten waar Facebook op zit gebruikt wanneer je bent ingelogd. En ga je via een Facebooklink naar een website? Ook dan wordt je gevolgd en kijkt Facebook wat je daar doet. Koop je iets via Facebook? Of via een advertentie op Facebook? Je raadt het al: ook dat wordt bijgehouden. Dit geldt net zo goed voor de diensten die inmiddels ook in het bezit zijn van Facebook: Whatsapp, Messenger en Instagram. Trouwens, Google doet precies hetzelfde: dat is ook zo’n gratis dienst waar je met informatie voor betaalt.

 nog meer bolletjesDit doet Facebook met je gegevens

Met alle gegevens die Facebook verzamelt, worden anonieme profielen gemaakt. Leeftijd, geslacht, interesses, woonplaats: alles wordt geanonimiseerd in een database opgenomen. Facebook zelf benadrukt dat het de gegevens verzamelt om jou te helpen en hun dienst voor jou te verbeteren. Dat is zeker waar, want Facebook stemt berichten af op wat jij interessant vindt, en stuurt je ook advertenties die bij je passen. Maar al die gegevens worden ook verkocht. Adverteerders kunnen informatie kopen zodat hun advertenties worden getoond aan mensen die interesse hebben in hun product. Nogmaals: niet je persoonlijke gegevens, maar wel je uitgebreide profiel.

bolletjesVan wie is jouw bericht?

Heb je de discussie gevolgd die een tijdje geleden woedde over de auteursrechten van Facebookberichten (inclusief foto’s)? Voor alle duidelijkheid: door in te stemmen met de gebruikersvoorwaarden van Facebook, geef je weliswaar je auteursrechten niet weg, maar je geeft Facebook wel heel uitgebreid toestemming om alles dat je plaatst te gebruiken en te verkopen. Daar tegen protesteren is zinloos, want het feit dat je Facebook gebruikt geeft aan dat je hier mee instemt. Alleen als je je bericht verwijdert, vervalt het gebruiksrecht van Facebook. Tenzij iemand anders het al openbaar heeft gedeeld… De enige manier om je auteursrecht te beschermen is dus te stoppen met Facebooken.

Conclusie: hou je hoofd erbij!

  • Alles op internet is openbaar
  • Een goede stelregel bij het plaatsen van berichten op Facebook is het te beschouwen als een mail of als een blog op je eigen website. Je stuurt iets de wereld in, en wat er vervolgens mee gebeurt heb je niet onder controle.

  • Je betaalt altijd
  • Als je veel waarde hecht aan privacy, zul je daar voor moeten betalen. Met geld. Bijvoorbeeld door te sms’en in plaats van Whatsapp te gebruiken. Betaal je liever niet in euro’s, dan zul je er mee moeten leven dat je met informatie betaalt. Ook (juist) op Facebook.

Wij helpen je graag!

De Websitewinkel biedt ondersteuning bij social media marketing. Met een communicatieplan, tekst & beeld en het uitvoeren van je marketingacties op Facebook en andere social media. Wil je het graag zelf (deels) onder de knie krijgen, boek dan VIP websupport. Elke tussenvorm is ook denkbaar: bijvoorbeeld wij helpen je plannen en goede acties verzinnen, jij voert ze uit.
Neem voor meer informatie contact met ons op.

Social Media Communicatieplan

Social Media Communicatieplan

Meer resultaat behalen met social media? Wij helpen je met een communicatieplan, tekst, beeld, uitvoering en ook workshops!
Social Media Communicatieplan