Je bent een starter. Hoe pak je dan effectief je communicatie aan en haal je je eerste klanten binnen? Hier wat communicatietips voor starters.
Onze ervaring is dat de eerste neiging van veel starters is heel enthousiast zijn over wat ze gaan doen en liefst vandaag nog starten. Dus laten ze snel een logo maken, dan een website en misschien nog een folder of flyer en dan maar wachten tot de klanten komen. Helaas, je zult zien, die komen niet. Voor ons kleine en middelgrote ondernemers geldt: mond-tot-mond reclame is de beste bron van promotie.
Grote bedrijven hebben vaak een uitgebreid communicatieplan. Eigenlijk is het voor kleine ondernemers ook wel zo verstandig om eens na te denken over een communicatiestrategie. Ook al is het maar in mini-formaat. Want met een duidelijk doel voor ogen is het makkelijker raak schieten, toch?
Dus: wat is je aanbod, wat is je doelgroep, hoe bereik je je doelgroep?
Een handige strategie voor een starter is bijvoorbeeld
jongeren – een social medium account met info (geen flyer), bijvoorbeeld, Twitter, Snapchat, Instagram
bedrijfsleven – een zakelijke website en LinkedIn account (persoonlijk en zakelijke pagina)
mensen die een gezondheidscentrum bezoeken – een flyer voor de flyerwand en een website met praktische info, etc.
Geef jezelf bijvoorbeeld een half jaar de tijd voor zoiets: één maand voor het ontwikkelen van de elevator pitch, twee maanden voor de netwerkgesprekken, drie maanden voor het opzetten van je promotiemateriaal.
In en na die zes maanden blijf je zelf actief in netwerken en jezelf promoten. Zoek dus een communicatiemiddel dat bij jou en je doelgroep past (website, nieuwsbrief, flyer, persoonlijke kaartjes, tweets etc.) en steek daar energie in. Je zal zien dat dat loont!