tekstenHet schrijven van teksten voor websites / webteksten is een vak apart. Websurfers zijn meestal ongeduldig en willen snel vinden wat ze willen weten. Dus die wil je goed bedienen. Als je de websurfers goed bedient, dan is Google ook tevreden, dus de inspanning die je doet is eveneens goed voor je zoekresultaten.

 

Hieronder enkele belangrijke tips voor teksten voor websites / webteksten:

bnolletjesAlle teksten overzichtelijk & relevant

Teksten op websites zijn overzichtelijk en relevant. Schrijf je blogs, dan bouw je het verhaal goed op en ben je niet bang om wat uitgebreider een onderwerp te behandelen. Een blog van 400 woorden is heel acceptabel, juist voor Google, omdat die graag zoekt naar goede content.

Een pagina waar je een dienst of product aanbiedt, ziet er natuurlijk heel anders uit dan een blogpagina. De teksten zijn kort, krachtig en overtuigend. Maar het totaal aantal woorden op die pagina mag ook best 400 zijn. Vind je dat wel erg veel? Minder mag, maar zorg dat je tekst in ieder geval minimaal 200 woorden telt. Maak vervolgens korte, relevante blokjes van je tekst en hou de pagina overzichtelijk.

 

bolletjeWitruimte voor een prettig beeld

Gebruik witruimte in je tekst, zodat de tekst luchtig oogt en makkelijk leesbaar is. Een hele lap tekst achter elkaar is voor veel mensen niet aantrekkelijk om aan te beginnen. Maar als je veel goede informatie hebt, dan is het natuurlijk wel de moeite waard om zoveel te schrijven als nodig is.

 

nog meer bolletjesSubkopjes met een samenvatting of een vraag

Maak subkopjes waarin je kort de inhoud van de onderliggende tekst weergeeft. De surfer zou eigenlijk alleen al door het lezen van de subkopjes moeten weten waarover de tekst gaat. Ook voor zoekmachines is dit gunstig, die kijken namelijk o.a. naar kopteksten om te beoordelen waarover de inhoud van de site gaat.
Een alternatief is dat je een aantrekkelijke vraag stelt die de lezer aanzet tot verder lezen. Dus niet ‘Waarom coaching?’ maar ‘Waardoor is coaching zo effectief?’.

 

bolletjesZoektermen voor betere vindbaarheid

Natuurlijk verwerk je zoektermen in je subkopjes en teksten, zodat mensen die op een bepaald onderwerp zoeken (b.v. ‘kunstgalerij Rotterdam’ of ‘wat is WordPress’) dat ook werkelijk vinden. Uiteraard geldt hier eveneens dat Google en andere zoekmachines dat ook fijn vinden.

 

bolletjesKlantgerichte teksten die je lezer aanspreken

Verder zoekt een surfer een oplossing voor zijn/haar probleem of vraagstuk. Steek daar op in met je tekst: schrijf dus klantgericht. Vermijd dat je teveel vanuit jezelf spreekt (aanbodgericht).

 

box1Relevante boodschap goed vindbaar – bijvoorbeeld bovenaan

Heb je veel te vertellen en gebruik je dus veel woorden in je webteksten? Zorg er dan wel voor dat je bovenin je tekst de meest relevante boodschap weergeeft. Dan heeft de ongeduldige surfer die alleen de eerste alinea leest in ieder geval de boodschap meegekregen. En je zorgt dat je de rest van je tekst goed en duidelijk organiseert, zodat een lezer het makkelijk kan volgen.

 

bnolletjesLogische opbouw van tekst & verhaal

Als laatste, maar inhoudelijk begin je daar natuurlijk als eerste mee: je bouwt je verhaal logisch op. Verzin de subkopjes, zet die in een logische volgorde, zodat alleen de subkopjes al het globale verhaal vertellen. Daarna werk je de alinea’s die bij de subkopjes horen uit en hou je rekening met alle tips hierboven.

 

Als je alle tips volgt, dan ben je al een heel eind op weg naar goede webteksten die jouw boodschap helder overbrengen. Heel veel succes!

Ik wil hulp bij mijn teksten
Wil je hulp bij je teksten voor websites / webteksten of andere teksten? De Websitewinkel schrijft en redigeert teksten voor het web en voor papier.
Ik wil hulp bij mijn teksten