emailcampagneReclame maken? Aanbiedingen doen? Je klanten zien het liefste dat je dit via e-mail doet.

Voor het derde jaar op rij heeft Blinker, in samenwerking met CG Selecties, in 2015 het Nationaal E-mail Onderzoek uitgevoerd onder 2036 deelnemers. We hebben de meest opvallende conclusies van het onderzoek op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!

 

170% van de ondervraagden ontvangt bij voorkeur reclame via e-mail. Daarna volgt een folder in de brievenbus met 19%. Nederlanders houden namelijk niet zo van reclame via social media. Dus wil je een aabieding doen? Gebruik e-mail!

2 E-mail werkt echt: 72% van de Nerderlanders heeft naar aanleiding van een e-mail nieuwsbrief iets aangeschaft. Volgens onderzoek van Thuiswinkel.org zijn de online aankopen in het eerste kwartaal van 2015 met maar liefst 19% gestegen vergeleken met het eerste kwartaal van 2014. Nieuwsbrieven zijn hierbij veruit de belangrijkste aanjager.

De conclusie is logisch: e-mail marketing is dé manier om je product of dienst online te verkopen.

De Websitewinkel helpt je daar bij!

3  De smartphone heeft bij het lezen van mail (en dus van digitale nieuwsbrieven) de voorkeur gekregen. Vorig jaar lazen de meeste (van de 2036) deelnemers aan het onderzoek hun mail vooral op de laptop. Dit jaar doet het merendeel dit op de smartphone. Iets om rekening mee te houden in je ontwerp: zorg dat je nieuwsbrief in ieder geval responsive is.

4De volgende vraag luidt natuurlijk: hoe kom ik aan de e-mailadressen van potentiële klanten?  E-mail adressen heb je deels in je netwerkbestanden en je adresboek.  Zorg er ook voor dat mensen zich op je site kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief. Wij leren je natuurlijk graag wat er allemaal kan en hoe je dit aanpakt. (Of we doen het voor je.:) Neem contact op

5Het is wel zo handig om te weten waarom mensen zich inschrijven voor jouw digitale nieuwsbrief, zodat je je inhoud kunt laten aansluiten bij hun wensen. Het onderzoek vertelt hierover:

  • 61% voor aanbiedingen en deals (dit is vooral privé interesse)
  • 51% wil op de hoogte blijven (dit is vooral zakelijke interesse)
  • 42% heeft recent een aankoop gedaan en zich meteen voor de nieuwsbrief aangemeld
  • 31% heeft passie voor het onderwerp
  • 24% wil meer leren
  • 4% heeft nog andere redenen, zie daarvoor het onderzoek van Blinker.

Wist je trouwens dat met name mensen tussen de 45 en 55 jaar oud zich graag inschrijven voor nieuwbrieven?

6 De meeste Nederlanders (53%) lezen hun e-mail ’s avonds tussen 19.00 en 21.00 uur. De uren daarna zijn ook populair (43%), en daarna de ochtenduren tussen 07.00 en 09.00 uur (40%). Dus plan je nieuwsbrief goed in, als je niet in een volle mailbox wilt belanden. Verstuur je mailing in de avond, of vroeg in de ochtend.

7Hoeveel e-mails iemand ontvangt is sterk afhankelijk van zijn of haar leeftijd: mensen tussen 45 en 55 jaar ontvangen er gemiddeld 146 per week, en dat aantal stijgt. Jongeren tot 25 jaar krijgen daarentegen maar 56 e-mails. Dus zijn jongeren je doelgroep, dan is het verstandig ook naar andere communicatiekanalen te kijken.

8Van alle deelnemers aan het onderzoek is 71% ingeschreven bij 1 tot 10 nieuwsbrieven (43% ontvangt 1 tot 5 nieuwsbrieven, 28% ontvangt er tussen de 6 en de 10). De uitdaging is dus jouw nieuwsbrief zo interessant te maken, dat jij daar bij zit!

Wij helpen je graag met je nieuwsbrief

Heb je nog nooit eerder een e-mail nieuwsbrief gemaakt? Dan kun je van ons een introductie les Mailchimp krijgen. Heb je al vaker met Mailchimp gewerkt en wil je nu de puntjes op de i zetten? Ook dan is het handig om eens les te nemen. We kunnen trouwens ook een basisontwerp in je huiststijl maken voor je nieuwsbrief.

Natuurlijk kun je ook alles of delen van het werk aan je nieuwsbrief uitbesteden aan de Websitewinkel. Wij hebben ruime ervaring in marketing met Mailchimp, dus je bent bij ons aan het goede adres! Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ik wil informatie over Mailchimp les
Wil jij starten met e-mail marketing of in Mailchimp de puntjes op de i zetten? We helpen je er graag mee! Neem contact met ons op.
Ik wil informatie over Mailchimp les