Ken je dat? Je hebt een opdracht gedaan en je bent kapot, niet gewoon moe van hard werken, nee, leeg, uitgeput. Dat was dan vast een opdracht voor een NIET-ideale klant!

Tip 2 – definieer je ideale klant

communicatie en marketingEen belangrijke stap in jouw profilering is de beantwoording van de vraag: wat is mijn ideale klant? Alleen als jij met enthousiasme kunt doen waar je goed in bent, zul je goede resultaten oogsten en vaker gevraagd worden.

Heb je al eens nagedacht over je ideale klant? Als je dat gaat doen, kom je er niet onderuit ook over jezelf na te denken. Wie ben je, hoe sta je in je werk, hoe wil je het liefste werken, waar liggen je sterke kanten en nog veel meer. Op deze manier kom je er achter welke klanten bij jou passen. Immers werken voor klanten is ook samenwerken met klanten, dus er moet een zekere match zijn tussen jou en je klant. En geef het maar toe, sommige klanten zie je liever gaan dan komen. Durf je dan tegen zo’n potentiele klant “nee” te zeggen?

Wij geloven dat positieve ervaringen weer nieuwe positieve ervaringen creëeren. Want als er een goede match is tussen jou en je klant en je levert goed werk, dan is er een dikke kans dat hij/zij tevreden over je is en je enthousiast aanbeveelt aan iemand anders!

Tips voor het nadenken: Om te beginnen zou je een overzicht kunnen maken van je ervaringen van de afgelopen twee jaar: wat waren goede “klantervaringen” en wat waren minder goede. Ga dan eens na per klant, wat maakte dat het in het ene geval goed was en in het andere geval minder of niet goed. Gebruik de kennis die je zo opdoet in je presentatie, in je profilering. Zo richt je je (bijna) vanzelf op de ideale klant en weet hij of zij je ook te vinden.

Lees ook de andere tips:

Tip 1: wees herkenbaar en consistent
Tip 2: definieer je ideale klant
Tip 3: vergroot je netwerk met social media
Tip 4: doe eens wat anders
Tip 5: pak door naar ‘live’ contact
Tip 6: bestaande klanten zijn je beste ambassadeur
Tip 7: werk samen met anderen
Tip 8: blijf alert en verander mee